بازار محلی دایکان سردشت

۰۱ مرداد ۱۴۰۰ 1411 نمایش

بازاری دایکانی سردشت ?

تهیه و تنظیم: هادی ابراهیم پور ‌

بازار محلی “دایکان” یکی از سه بازار محلی شهرستان سردشت است که برخلاف دوشنبه بازار ربط و پنجشنبه بازار نلاس, در مرکز شهر سردشت و بصورت همه روزه برپا میشود که همواره با استقبال گسترده شهروندان و همچنین تولید کنندگان و فروشندگان محلی روبرو میشود و در راستای اشتغال زایی و اقتصاد منطقه تاثیر گذار است

یکی از مهمترین شیوه های توسعه اقتصاد در شهرها نحوه توزیع کالاها و خدمات است امری که نقشی مهم در رفاه مصرف کنندگان و همچنین بازاریابی برای تولیدکنندگان دارد.

وضعیت اقتصاد اصلی مهم و اثر گذار در چگونگی توسعه فضای زندگی انسان هاست که یکی از جمله راه های توسعه این مهم ایجاد بازارهای هفتگی است. بازارهای هفتگی می تواند نقشی موثر و تحول آفرین در جوامع شهری کوچک و روستایی داشته باشد و به توسعه پایدار اقتصاد کمک کند.

بازارهای محلی با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری اهمیت دو چندان می یابد و از آنجایی که این بازارها می تواند حتی باورهای فرهنگی و مذهبی منطقه را یادآور باشد اهمیتی خاص یافته اند.

این بازارها می تواند نسبت به جذب گردشگر اثر گذار باشد و همچنین به دلیل قیمت پایین تر اجناس به بهبود معیشت مردم کمک کند. در این بازارها می توان بسیار آسانتر به فروش محصولات تولیدی و صنایع دستی پرداخت و در واقع این بازارها می تواند نمایشگاهی ویژه و متنوع برای تولیدات بومی باشد وحتی دست دلالان هم از بازار تولیدکنندگان ساقط شود.

بازارهای محلی روستایی نیز علاوه برکارکردهایی که ناشی ازماهیت وجودی آنها یعنی تبادل و تجارت کالاها و برآوردن نیازهای خریداران و فروشندگان است اثرات عمیقی نیز در توسعه روستایی ازطریق گشایش و بهبود اقتصاد روستایی و نیز تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و ایجاد انگیزه در جهت تولید و جذب جمعیت به عنوان گردشگر، نیروی کار فصلی، مشتریان، فروشندگان و واسطه ها دارد.

از طرفی با توسعه شبکه های ارتباطی و حمل و نقل اثر گذاری این بازارها بیشتر شده که می تواند منجر به شکل گیری و زایش شهرهای جدید و یا تبدیل روستا به شهر و تغییر ساختار اقتصادی آن به سوی اقتصادی تجاری و خدماتی شود

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *